Selasa, 6 Oktober 2009

TEORI EVOLUSI DARWIN

Teori yang paling popular diperkatakan berhubung kejadiaan manusia adalah Teori Evolusi Darwin.Teori ini diasaskan oleh seorang pakar biologi dari England yang bernama Charles Robert Darwin (1809-1882 Masihi).Beliau menegaskan,kesemua makhluk yang hidup samada manusia atau haiwan berasal dari keturunan yang sama(common ancestor).Keturunan yang awal ini kemudiannya berubah dari satu tahap ke tahap yang lain demi menyesuaikan diri dengan keadaan dan persekitaran yang sentiasa berubah.hasil daripada perubahan-perubahan itu yang memakan masa jutaan tahun,akhirnya lahirlah makhluk yang kompleks yang bernama manusia.Beliau mengutarakan pendapatnya didalam bukunya yang bertajuk The Origin of Species by Means of Natural Selection pada tahun 1859.

Sekiranya teori ini benar,kita pasti bertemu dengan banyak makhluk pertengahan yang berbentuk separuh binatang separuh manusia,separuh binatang laut separuh binatang darat dan separuh burung dan separuh haiwan biasa kerana teori evolusi menuntut kewujudan makhluk-makhluk ini sebagai bukti berkenaan kebenarannya.Namun hingga ke hari ini makhluk seumpama ini tidak ditemui sehingga pada suatu masa Darwin sendiri meragui teorinya.

Didalam teorinya yang bertajuk The Origin of Species beliau berkata”jika makhluk-makhluk berubah dari satu spesies ke sepsis yang lain,mengapa tidak ditemui sepsis yang pertengahan(transitional forms)?Mengapa kehidupan wujud dalam keadaan teratur dan tidak kelam-kabut?Mengapa makhluk penghubung antara satu spesis dengan satu sepsis tidak wujud?Perkara inilah yang memeningkan kepala ku selama ini!”kenyataan ini dilaporkan dalam The Origin of Species by Means of Natural or the preservation of favoured races in the struggle for life(Charles Darwin:senate press,London,1995)

Bagi membuktikan kewujudan spesis pertengahan ini,penipuan demi penipuan dilakukan oleh ahli-ahli sains tertentu.Sebagai contoh pada tahun 1912 diishtiharkan penemuan tulang rahang dan tempurung otak makhluk yang digelar sebagai Piltdown Man.Tulang-tulang ini ditemui di Piltdown,England,oleh seorang ahli sains yang bernama Charles Dawson.Ia dikatakan makhluk daripada spesis pertengahan antara binatang dan manusia.Selepas beberapa ujian dilakukan akhirnya pada tahun 1953 didedahkan bahawa tulang rahang itu diambil daripada seekor orang utan yang baru meninggal dunia dan tempurung otaknya adalah tempurung otak manisia yang sebenar.Hal ini dilaporkan dalam artikel yang bertajuk Smith Woodward’s Folly oleh Stephen Jay Gould dalam majalah New Scientist,5 April 1979.

Secara dasarnya teori Darwin menafikan kewujudan Tuhan.Kuasa penentu dalam proses evolusi ini adalah natural selection atau ‘kuasa semula jadi’. Justeru pengsas teori komunisme, Karl Max mengagumi Charles Darwin. Hal ini dinytakan oleh Harun Yahya di dalam bukunya yang bertajuk Evolution Deciet (Ta-Ha Publishers Ltd.; UK 1999)

Sebenarnya untuk teori Darwin menjadi kenyataan, hidup-hidup perlu berubah secara berperingkat-peringkat melalui pproses mutasi.Mutasi adalah proses perubahan yang berlaku ke atas sistem genetiknya. Justeru, andai kata teori ini digunapakai, evolusi atau perubahan seekor ikan di zaman dahulu kepada manusia bermula dengan proses mutasi yang berlaku ke atas gen ikan berkurun-kurun lamanya sehingga akhirnya ia bertukar menjadi gen manusia yang melahirkan manusia.

Adakah pandangan ini dianggap logik? Pada hari ini pakar-pakar sains mula mempertikaikan pamdangan ini, sebagai contoh Dr.Lee Spetner.Beliau yang mengajar di Universiti Johns Hopkins dan institute Weizman,mengkaji proses mutasi di peringkat molekul selama bertahun-tahun lamanya.Di dalam buku beliau yang bertajuk Not by Chance: Shattering the Modern Theory of Evolution (Judaica Press, ISBN: 1880582244, 1998),beliau menegaskan, “Proses mutasi mengurang dan bukan menambah maklumat genetic.” Dalam bahasa mudah ia bermaksud mutasi menyebabkan kecacatan bukannya kemantapan,justeru, ikan tidak mungkin bertukar menjadi makhluk yang lebih mantap bernama manusia. Justeru, teori evolusi adalah satu teori dangkal yang tidak dapat diterima oleh sains.

Teori Darwin membuang kuasa Tuhan dan menggantikannya dengan ‘Kuasa Kebetulan’ atau ‘Kuasa Semula Jadi’. Sekiranya ini adalah kepercayaan Darwin, justeru timbul pelbagai persoalan besar yang sukar dijawab semata-mata dengan menggunakan teori ini. Sebagai contoh, bagaimana sel pertama wujud? Bagaiman sel ini mampu berkembang dengan sendirinya bagi menjadi makhluk yang begitu teratur sehingga mampu melahirkan makhluk yang kompleks?

Mengikut Sir Frances Crick, seorang saintis yang pernh dianugerahkan hadiah Nobel kerana menemui struktuk DNA, untuk kesemua proses ini berlaku kebetulan ia adalah suatu yang mustahil. Di Dalam bukunya yang bertajuk Life Itself: Its Origin and natural (new York,W.W. Norton,1982).beliau memberikan satu contoh berkaitan dengan kejadian protein. Untuk asid-asid amino bercantum mengikut urutan yang betul demi melahirkan hanya satu protein, terdapat 10 kuasa 260 kemungkinan (iaitu 1 diikuti dengan 26 kosong) yang boleh berlaku. Daripada kemungkinan yang begitu banyak ini bagaimana asid-asid amino menentukan pilihannya dengan tepat sehingga akhirnya dapat melahirkan bukan hanya satu protein malah pelbagai jenis protein yang tahu pula cara berinteraksi dengan tepat dan memilih suasana yang tepat bagi melahirkan satu jenis kehidupan? Justeru bagi Sir Frances Crik teori Darwin adalah satu teori yang tidak berasas di sudut sains.

Demikian juga yang dikatakan oleh seorang pakar biokimia dari Universiti Lehigh, iaitu Dr. Mechael Behe. Di dalam buku yang bertajuk Drawin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolutin (The free Press, New York,1996), beliau menyatakan sebahagian sistem biokimia adalah begitu kompleks kejadiannya sehinggakan tidak memungkinkan ia tejadi secara bertahap-tahap mengikut proses evolusi. Beliau menamakan fenomena yang kompleks ini sebagai Irreducible Complexity. Sebagai contoh, dalam proses pembekuan darah semasa berlaku pendarahan, protein dan enzim diperlukan serentak. Mengikut teori evolusi, kedua-duanya tidak dapat dihasilkan serentak kerana mengikut urutannya, protein perlu dihasilkan terlebih dahulu sebelum ia digunakan bagi menghasilkan enzim. Dalam keadaan enzim belum dapat dihasilkan, bagaimana pendarahan dapat dihentikan? Apabila pendarahan tidak dapat dihentikan bagaimana hidupan yang berdarah dapat hidup? Apabila hidupan ini tidak dapat hidup bagaimana proses evolusi dapat bertahan?

Justeru pada hari ini semakin ramai para saintis mempertikaikan teori evolusi Darwin. Islam menentang teori Darwin sebagaimana islam menentang kesemua teori yang tidak sainstifik apatah lagi yang jelas mengingkari kewujudan kuasa Tuhan. Berhubung dengan asal usul manusia, umat islam sepatutnya tidak melupakan kata nabi yang bermaksud,”Manusia berasal daripada Adam dan Adam berasal daripada tanah.”Hadis ini direkodkan oleh Tarmizi dan Abu Daud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan