Rabu, 7 Oktober 2009

MENELITI HAKIKAT HIDUP

Hatim Al-Aqsar seorang lelaki soleh yang amat cintakan ilmu.pda suatu hari,setelah 33 tahun menuntut ilmu daripada gurunya,Hatim ditanya oleh gurunya apakah yang telah dia perolehi sepanjang tempoh tersebut. Maka jawab Hatim,”Aku telah memperolehi lapan ilmu sepanjang aku menuntut di sini:

1 “Aku melihat setiap manusia ada seorang yang dia kasihi dan dia mahu sehidup semati dengannya.Tapi apabila dia mati,sebenarnya dia mati seorang.Jadi aku mencari siapakah yang patut dibuat kekasih.Aku mencari dalam Al-Quran.Dalam kitab suci itu menyebut,apabila mati seseorang itu,maka tinggallah tiga perkara iaitu anak yang soleh,harta benda,dan amalannya.Maka aku memilih amalan yang soleh sebagai kekasihku.

2 “Aku melihat manusia yang hudupnya banyak mengikut hawa nafsu.Aku mencari dalam Al-quran dan meneliti ayat yang menceritakan balasan syurga kepada mereka yang berjaya melawan nafsunya.

3 “Aku melihat ramai manusia yang kedekut apabila banyak harta.Aku melihat dalam Al-Quran,ayat yang menyebu‛Apa yang ada pada kamu akan hilang lenyap..’maka aku memilih untuk bersedekah.

4 “Aku melihat manusia berlumba-lumba mencari kemuliaan.Aku lihat dalam Al-Quran,ada ayat yang menyebut “..taqwa meletakkan seseorang menjadi mulia..”

5 “Aku melihat manusia hidup bunuh-membunuh,hasad dengki dan tidak yakin dengan rezeki Allah bagi penghidupan.Aku lihat dalam Al-Quran,Allah menegah hamba-Nya daripada hasad dengki.

6 “Aku lihat manusia sering bermusuhan.mereka harus sedar,musuh sebenar manusia adalah syaitan.

7 “Aku lihat manusia berebut-rebut untuk dapatkan sepotong dari dunia tanpa mengira halal haramnya.Mereka harus lihat binatang-binatang yang merangkak dimuka bumi dengan yakin bahawa mereka tidak akan dapat melainkan rezeki ditangan Allah.
Aku lihat manusia mencari tempat bergantungkepada manusia bukan kepada Khaliqnya.Aku cari dalam Al-Quran ayat tentang siapa yang bertawakkal,Allah akan melindunginya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan